Beste skibummers,

Speedriding wat is dat juist?  Wel het is een kruising tussen skiën en vliegen. Doormiddel van een kleine vleugel, het scherm, en je ski’s de berg af(bewegen). Dit doe je al skiënd en al vliegend.  Deze sport mag je enkel buiten de pistes toe passen en zeker niet op de pistes.
Er zijn verschillende scholen om dit te leren, bvb in tignes/val d’Isere heb je Sevenspeedriding School en in Val Frejus heb je ATAKA speedridingschool deze laatste zou ik niet aanraden, zelf heb ik daar eens éen les genomen en we waren veel geld kwijt om niet eens met een scherm op de sneeuw te gaan staan, en de baas Franck is enorm irritant.  Niet doen dus!
Ik heb me dan maar zelf een scherm gekocht en ben op het einde van de winter dan maar op mijn eigen eens gaan proberen speedriden.  Je moet een vrij goed ski niveau hebben als je tegen hoge snelheden de sneeuw raakt, zeker als de omstandigheden van de sneeuw niet al te best zijn.  Snelheden van 40 km/h tot meer dan 100km/h zijn geen uitzondering, afhankelijk van wat je uitsteekt 🙂
Als je ermee begint kies vooral een open terrein met weinig obstakels. De meeste ongevallen gebeuren door een combinatie van de snelheid en door het ‘close proximity’ flying.
Zo wie wil er deze winter gaan speedriden?

Eerste speedride afdaling in Val thorens.

 

